lördag 18 september 2010

Blåbärspaj

En härligt seg blåbärspaj som jag bakat några gånger. Jag har dock aldrig testat något annat än blåbär, får jag nog prova nästa gång.

Du behöver:
120 g smör
1 ägg
2 1/4 dl socker
2 1/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
200 g blåbär

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna av lite. Vispa samman ägg och socker. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i äggsmeten tillsammans med det smälta smöret. Smör en form och lägg ner smeten i botten på formen. Strö över blåbär.



Grädda på nedersta falsen i en timma, du kan behöva täcka över pajen mot slutet så du inte bränner den.
Servera med vaniljglass eller vaniljsås.
Jag gjorde en upptäckt dagen efter då jag hade värmt den i mikron, då blev den ännu segare och godare.

1 kommentar:

  1. Åh vad gott! Jag älskar blåbärspaj - och blåbärsmuffins! :-)
    Nu har jag mailat dig förresten.

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails