tisdag 1 juni 2010

Tekakor med havregryn

Tekakor som blir luftiga och smakar alldeles förträffligt.

Ingredienser till ca 20 st tekakor:
5 dl vatten
2 1/2 dl havregryn
50 gr margarin
50 gr jäst
2 msk socker
1 tsk salt
ca 8-10 dl vetemjöl special

Gör så här:
Koka upp vattnet. Lägg havregrynen och slå på det kokande vattnet. Klicka i margarinet. Rör om och låt det svalna till 37 grader.
Smula jästen i havregrynsblandningen, tillsätt socker och salt. Blanda väl och tillsätt mjölet i omgångar tills degen känns smidig. Täck degen och låt den jäsa övertäckt ca 30 minuter eller baka ut den direkt. Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela degen i två bitar. Skär i bitar och rulla till släta bullar, kavla ut till ca 10 cm i diameter. Nagga dom och låt dem jäsa 30 minuter, eller 1 timma om du bakade ut direkt.
Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i ca 6 minuter.


Denna "brödpickare" är jag så glad och stolt över. Min 14-åriga dotter har gjort den till mig i tekniken. Jag blev verkligen jätteglad när hon kom hem och gav mig den.

2 kommentarer:

  1. Oh, gud så gott det låter. O jag som går på GI just nu, inget bröd får man äta då. Men jag hittade ett recept på kassler lite längre ner som jag ska testa. Skulle bara in o se så allt är OK med dig och så hittade jag din receptblogg. Fräsch och fint.
    Kram
    Petra

    SvaraRadera
  2. Gjort dessa sedan-70 talet. Man blir inte less på dom.
    Ja det är så gott bröd. Har nästan alltid i frysen för att kunna ta ...när jag blir sugen på "något"
    Renee

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails