torsdag 2 december 2010

Chocolate cookies

Var inne på Tasteline häromdagen och hittade ett recept som såg såååå gott ut, självklart var det choklad i. Gjorde precis som det står i receptet... chokladbitarna som visas på bilden försvinner för att man smälter smöret, stod inget om avsvalnat smör. Kunde självklart räknat ut att chokladen skulle smälta. Men är man inne i det man gör och läser noggrant så blir det som det blir. Men 200 grader i 10-15 min innebar brända kakor. Det stod också att det skulle bli 20 kakor, det blir runt 35-40 st, jag klickade ut mina med en dessertsked.
Hur som haver, kakorna blev ändå goda, hårda med lite seghet i mitten.

Vill du baka dessa kakor så behövs:
200 gr smör
2 dl socker
1 dl farinsocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 tsk vaniljsocker
200 gr ljus eller mörk blockchoklad

Gör så här: (om du vill ha som mina kakor ; )
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smör och socker i en kastrull.
Rör ihop farinsocker och ägg i en skål.
Blanda de torra ingredienserna.
Hacka chokladen i småbitar.
Rör ihop alltsammans i en skål.
Klicka ut degen på en plåt med bakplåtspapper.
OBS! Lägg inte mer än nio kakor på varje plåt, de flyter ut, mycket!
Grädda i ca 8-10 minuter.

Så här ser de ut på Tasteline;


Så här blir de när man bakar exakt efter receptet.

Men jag lovar, de är goda.

Ha en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails