tisdag 21 december 2010

Farinfrallor

Det blir gärna att jag bakar samma bröd, mina tekakor med havregryn. De är lätta att göra och SÅ himla goda, känns färska trots att de legat uppe någon dag. Men denna gång fick det bli en gammal klassiker, farinfrallor, smakar alldeles förträffligt de också.

Till 45 st frallor går det åt:
2 paket jäst
1 liter ljummet vatten ur kran
2 3/4 dl farinsocker
4 ägg
1 msk salt
2 liter rågsikt
8 dl vetemjöl
2 dl havregryn

Baka så här:
Rör jästen med vattnet.
Vispa samman de 4 äggen.
Slå i socker, salt och havregryn.
Arbeta därefter in mjölet till en smidig deg.
Du bakar sedan ut frallorna direkt.
Låt dem jäsa 1 timma.
Grädda dom i 8-10 minuter i 225 grader.
Pensla med vatten när de är färdigbakade.



Hollywoodfruar
Någon mer än jag som fastnat för Maria Montazami?
Själv tycker jag hon är störtskön.
Hon har verkligen satt sin prägel både här och där.
Jag var på Hemtex häromdagen för att köpa en bordslöpare. Det fanns en som skulle passa mitt bord då den var lite längre. Blev lite full i skratt när jag såg vad som var på, tofsar : )
Jag har inte bestämt ännu om jag ska ha dom kvar eller inte, den får ligga till sig lite.


(Bild har jag lånat från Hemtex)

Allt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails