lördag 23 juli 2011

Ananaspaj med mjölkchoklad

Häromdagen hade vi makens bror med familj på fikabesök. Jag har en förkärlek till att baka paj : ) Paj är dessutom något som de flesta tycker om och variationerna är många.
Här har jag tagit grunden från Sommarpajen och bytt ut jordgubbarna mot ananas och choklad. Ni kan ju bara förstå att den blev drömgod.

Ingredienser
125 gr smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
2 dl creme fraiche
1/2 dl socker
1 msk vaniljsocker
2 små burkar krossad ananas
100 gr Marbou mjölkchoklad (eller annan choklad som du har som favorit)


Den där lilla texten som står längst ner till höger på chokladkakan... Jag är tokigt förtjust i Marabous choklad och den "ser jag inte". Man måste ju njuta : )

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda vetemjöl och en deciliter socker i en bunke.
Dela smöret i tärningar och finfördela det med fingrarna så att det blir en grynig massa.
Jag använde mig av en form som är ca 25 cm.
Blanda creme fraiche, vaniljsocker och 1/2 dl socker, rör så det blandas.
Täck botten av formen med creme fraicheblandningen.
Riv chokladen.
Fördela den krossade ananasen över creme fraicheblandningen.
Strö över den rivna chokladen.



Smula därefter mjölblandningen över ananasen.



Grädda pajen mitt i ugnen ca 20 minuter eller tills den fått fin färg.



Servera med vaniljglass eller vaniljsås.

(Jag kommer inte ha tillgång till dator på några dagar, jag har då istället förberett några stycken inlägg som jag hoppas ni blir inspirerade av.)

1 kommentar:

  1. Detta är en paj helt i min smak :-)
    Så himla gott det ser ut !!

    Kram

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails