onsdag 26 januari 2011

Köttbullar - vanlig enkel husmanskost

Jag skulle nog utan tvekan kunna säga att familjens favorit är köttbullar, definitivt på topp 3-listan. När jag gör mina köttbullar så tillagar jag dom på ett busenkelt sätt, som min mamma gör dom.
Till hösten är det tänkt att sonen ska studera på annan ort. Häromveckan så sa han; "Mamma, när du hälsar på så får du ha med MÅNGA lådor med köttbullar" = )

Så här gör jag mina enkla och goda köttbullar
(ca 50-60 st)

ca 700 gr blandfärs
1/2 dl ströbröd
ca 1 dl mjölk
1 stor gul lök
1 ägg
1 krm vitpeppar
2 1/2- 3 tsk salt

Gör så här
Lägg ströbröd i en bunke.
Slå över mjölk så att det täcker skorpmjölet.
Låt det stå och svälla 8-10 minuter.
Riv under tiden löken.
Slå i löken över ströbröd när det svällt klart.
Knäck ägget och lägg i det tillsammans med färsen och kryddorna.
Arbeta samman tills allt är blandat. Om färsen arbetas för mycket så blir den seg.
Jag brukar smaka av färsen så att den är lagom saltad...
Rulla köttbullarna till önskad storlek. Blöt händerna lite i vatten så går det lättare.



Stek dom på lagom medelvärme tills de fått fin färg.
Denna gång serverade vi med potatismos till. MEN då får man inte glömma att ta i aromat i moset, det är bara såååå gott. Jag kryddar mitt mos med salt, peppar och aromat.



Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails