måndag 24 januari 2011

Köttfärs och tacopaj

Taco är nog något jag aldrig kommer att tröttna på, mmmm, det är mumsigt gott.
Här har jag hittat en variant till min lunchlåda som är av smalare sort. Pajdegen är med potatis i, det har jag aldrig gjort, men det var inget som helst fel på den smaken.

För att göra 2 portioner tacopaj behövs
Pajdeg
25 gr margarin
1,25 dl vetemjöl special fullkorn
50 gr kall kokt potatis
0,25 dl vatten

Fyllning
200 gr mager nötfärs
40 gr hackad gul lök
0,5 msk margarin
0,75 dl salsa (på burk. Jag valde smak medium)
1 tsk mexikansk kryddblandning
1 dl masjkort
1 dl minifraiche

Gör så här
Pajdegen
Kör margarin, vetemjöl och potatis i en matberedare.
Tillsätt vattnet och kör degen i ytterligare någon sekund.
Tryck ut degen i en smord pajform. Min form jag använde mig av är 21 cm i diameter.
Se till så att degen är ända upp på kanten.
Låt pajskalet vila kallt i 30 minuter.
Grädda pajskalet i 225 grader i 10 minuter.

Stek under tiden lök och köttfärs i margarin i en stekpanna.
Rör ner salsa, mexikansk kryddblandning och majskorn.
Låt blandningen koka ihop i några minuter.
Fyll pajskalet med köttfärsröran.
Bred på minifraiche.
Grädda pajen i ytterligare 15-20 minuter.





1 kommentar:

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails