fredag 27 maj 2011

Ungsbakad lax med vitlöksost

Härliga lediga fredag, den är verkligen guld värd.
Under dagen blir det bl a lunch tillsammans med god vän. Ikväll åker vi på fotboll med dottern som har bortamatch, en seger vore självklart jättekul : )

Här ett tips på laxrecept, otroligt mättande.

Ingredienser för 4 portioner
4 fina laxfiléer, ca 600 gr (jag använde vanligt fryst portionslax)
Salt
Svartpeppar
150 gr krämig vitlöksost med örter
1/2 purjolök
1 msk smör
1 msk fiskfond eller ostronsås
3 dl grädde
2 knippar färsk sparris
1 citron

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.
Lägg laxfiléerna på en ugnsplåt.
Strö på salt och peppar.
Smula över osten.

Ställ in i ugnen ca 15-20 minuter.
Strimla purjolöken och stek i smör någon minut.
Tillsätt fond eller ostronsås och grädde.
Låt koka i ca 10 minuter.
Smaka av med salt, peppar och citronsaft.
Koka sparrisen i lättsaltat vatten ca 5 minuter.
Servera laxen med purjolökssås och nykokt sparris.
Jag tog även lite parmesan och rev över.



2 kommentarer:

  1. Trots att jag just ätit , så blir jag hungrig igen när jag kikar förbi och ser din goda mat här på bloggen :-)
    Och rabarbermuffinsen du bakat låter inte tokiga alls de heller.

    Trevlig helg

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. har precis avnjutit Ugnsbakad lax med vitlöksost som skolavslutningsmiddag. Helt otroligt gott (även om jag bytte sparrisen mot potatiskroketter). Det här blir en favorit på middagsbordet! Tack!

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails