torsdag 13 oktober 2011

Nötpanerad lax

Hejsan!
Vilken jättetrevlig tjejkväll det var igår, inte gjorde det saken sämre att jag fick ett toppenpris :-)
Jag fotade lite bilder som kan vara lite kul att visa, dock var jag hemma alldeles för sent igår för att sammanställa dom. Men de kommer och självklart mitt finfina pris.

Idag blir lunchtipset lax, lite annorlunda med hasselnötter, men absolut gott. Såsen var nog ändå det bästa.

Ingredienser för 4 personer
4 portionsbitar lax
Smör
1 tsk salt
1 krm citronpeppar
1 dl hackade hasselnötter
2½ dl matlagningsgrädde
Rivet skal och saft av en citron
2 pressade vitlöksklyftor
1 dl smakrik riven ost

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Lägg laxbitarna i en smord ugnsform.
Pensla laxbitarna med lite smält smör.
Salt och peppra.
Strössla över de hackade hasselnötterna.
Blanda grädde, citron, vitlök och ost.
Slå såsen runt laxen.
Grädda mitt i ugnen ca 20-25 minuter.


Servera med sallad och förslagsvis pressad potatis.

Torsdag, närmar sig helg :-) Här har vi redan bestämt vad fredagsmaten ska vara. Kanske någon kan gissa vilken maträtt det är? Den äts i väldigt MÅNGA hem på just fredag ;-)

Ha en go dag!

1 kommentar:

  1. Vad roligt att Ni hade en så trevlig tjejkväll igår!!
    Och vilket Spännande recept med hasselnötter.
    Låter riktigt gott!

    Kram Jenny

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails