onsdag 6 april 2011

Falsk filé i god sås

Grunden på detta recept har jag fått av min syster. Äntligen har jag testat det, ändrat lite grann, smaken blev jättegod.

Ingredienser för 4 personer
600 gr blandfärs
1 1/2 msk aromat

1 paket bacon
1 strimlad röd paprika
1 skivad rödlök

Sås
1 burk creme fraiche paprika/chili
3 dl grädde
2 msk chilisås

3 dl riven ost

Gör så här
Blanda samman färs och aromat.
Forma till en rulle som du lägger i plastfolie.
Lägg i frysen.
Rullen skärs sedan halvfrusen i lagom tjocka skivor.
Stek den klar i smör.
Lägg i botten på en ugnsfast form.
Sätt ugnen på 225 grader.
Stek bacon och låt det rinna av på hushållspapper.
Strö över bacon på köttbitarna.
Bryn paprika och rödlök.
Lägg det över kött och bacon.

Blanda samman creme fraiche, grädde och chilisås.
Slå det över köttblandningen.
Strö över den rivna osten.
Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter.


Vi åt tillsammans med klyftpotatis och sallad.

4 kommentarer:

  1. Jag har hört talas om detta recepetet. men aldrig gjort det själv.

    Kanske dags att testa snart.
    Det ser jättegott ut. :-)

    SvaraRadera
  2. Detta ska testas! Låter superenkelt och gott, tack. Kram Gertrud

    SvaraRadera
  3. Jag hade en ledig dag idag så det passade att prova detta recept. Det var supergott och säkert en favorit. Jag skippade den röda paprikan och tog purjolök stället för rödlök.Tack för att du delar med dig, kram Gertrud

    SvaraRadera
  4. Låter som ett spännande sätt att kocka till färs på, lite som en köttfärslimpa ju. Mums:)

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails