fredag 15 april 2011

Lax med lime och sweet chili

Fredag, det känns verkligen helt ok : ) Ikväll ska jag fixa något som vi inte ätit på många år, hoppas vi fortfarande tycker det är lika gott.

Häromdagen gjorde jag ett laxrecept där jag hämtade inspiration från lite olika recept, resultatet blev jättegott och kan rekommenderas.

Ingredienser för 4 personer

4 portionsbitar lax
2 dl grädde
2 dl creme fraiche
1 lime, skal + saft
2 msk sweet chilisås
2 dl riven parmesanost
Salt
Citronpeppar
Cashewnötter

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Lägg laxbitarna i botten på en smord form.
Salta och peppra.
Riv skalet från limen och pressa ur saften.
Blanda samman grädde, creme fraiche, limesaft + skal, sweet chilisås och den rivna parmesanen.
Slå över laxen.
Grädda mitt i ugnen i ca 25-30 minuter.
Hacka cashewnötter och strössla över.


Servera förslagsvis med pressad potatis och wokgrönsaker.

3 kommentarer:

  1. Så gott med lax.
    Eftersom vi fortfarande inte bestämt maten för ikväll, så kanske grillad lax kan bli vår fredagsmeny !? :-) Vi har ju fint väder här - så grilla vill jag nog göra :-)

    Trevlig helg till dig.

    SvaraRadera
  2. Älskar parmesan som krydda. Funkar fanstastiskt bra till fisk även om det är No No i Italien.

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails