lördag 11 juni 2011

Laxburgare med citronsås

Man undrar hur mycket det kan regna... Igår var det ihållande regn hela dagen lång. Men studenterna var lyckliga och glada ändå : )

Jag använder den frysta portionslaxen väldigt ofta. Detta recept är ett toppengott alternativ. Smidigt, mättande, nyttigt och gott.

Ingredienser för 2 personer
2 st frysta laxbitar
1/2 gul lök
1/2 tsk Knorr Fiskkrydda
1/2 tsk citronpeppar
2 tsk citronsaft
1 ägg

Citronsås
1 1/2-2 dl grädde
1 dl creme fraiche
1/2-1 st fiskbuljong
1 tsk Knorr Fiskkrydda
1/2 citron, både saft och skal
1 msk hackad gräslök
Maizena

Gör så här
Skär laxen i mindre bitar och mixa den sedan med en matberedare.
Skala och finhacka löken.
Blanda laxfärsen med de övriga ingredienserna.
Forma till två stycken biffar.
Stek på medelvärme i smör, ca 4-5 minuter på varje sida.
Gör under tiden såsen.
Tvätta skalet på citronen.
Riv skalet fint och pressa ur saften.
Smula ner buljongtärningen i grädden och creme fraichen.
Tillsätt krydda, citron och gräslök.
Låt småputtra en stund.
Red med maizena till önskad konsistens.


Vi åt tillsammans med kokt färsk potatis.


3 kommentarer:

  1. Din blogg är helt underbar Susanne! Jag har inte varit här på ett tag nu men snart har jag sommarlov och då ska jag minsann prova alltmöjligt gott på den här sidan. Lovar att återkomma och tala om hur det smakade :o).
    Glad sommar! Kram Lillemor

    SvaraRadera
  2. Hej Susanne.
    Vilket otur att det regnade igår, men vi hoppas på att vädret blir bättre snart.
    Dessa laxburgare ska jag genast skriva upp på min lista att prova, de ser verkligen jättegoda ut :-)

    Kram Jenny

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails