måndag 14 februari 2011

Kärleksmuffins

Idag är det Alla Hjärtans Dag, vad passar bättre än att baka kärleksmuffins : ) Lägg till att de var oerhört goda.
Det här receptet är ur boken "Leila bakar". Jag gjorde ett litet tillägg i smeten, hackad choklad, det är aldrig fel. Dock blev jag lite rädd för att de skulle pösa över i ugnen, det var väldigt nära. I receptet står 12 st normalstorlek på formar, jag gjorde 16 st i normalstora formar, nästa gång gör jag nog 3-4 stycken till så slipper man vara rädd för att det ska pösa över.
Glasyren är inte heller Leilas utan ur en kakbok jag har hemma. Man behöver inte snåla när man lägger på den på muffinsen.

För att göra 16-20 st muffins behövs
3 ägg
2 1/2 dl socker
3 1/2 dl vetemjöl
50 gr smör
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
4 msk kakao
1 dl gräddfil
100 gr hackad choklad, ljus eller mörk

Glasyr
50 gr smör
1 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
3 dl florsocker
3 msk grädde
Vill man ha kaffesmak kan man byta ut grädden mot 3 msk kaffe

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Smält smöret, häll i gräddfilen och blanda i smeten.
Blanda dom torra ingredienserna och vänd försiktigt ner i smeten.
Fyll upp i muffinsformar, ca 3/4 och grädda i mitten av ungen på ca 15-20 min.

Glasyr:
Smält smöret i en kastrull.
Häll i grädde (kaffe), siktad kakao, vaniljsocker och siktat florsocker och rör till en jämn smet.
Koka samman tills glasyren tjocknar något.
Stryk ut på muffinsen när dom har svalnat. Snåla inte på glasyren, den räcker gott och väl.
Strö på kokos.



3 kommentarer:

  1. hej vännen!
    Har testat din GI lax och den var god! tack snälla för det receptet!!!!
    Vill önska dig en härlig alla ♥ dag!
    Massor av kramar från Lene

    SvaraRadera
  2. Så gott detta såg ut, smaskens!!!
    Tack för orden i min blogg blev så GLAD...
    Ha en riktigt trevlig alla ♥ans dag!
    Kramar från Anneli

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails