måndag 21 februari 2011

Vanilj- och hallonwhoopie

Nu har jag provat att baka whoopies, smarrigt gott. Känns som en halv lunch förstås ; )
Dessa kan man göra i alla möjliga olika smaker, jag valde att göra med vaniljsmak och en fyllning gjord på hallon och choklad.

För att baka 15 st whoopie behövs
100 gr smör
1 1/4 dl strösocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 1/2 tsk vaniljsocker
1/2 dl mjölk

Fyllning
400 gr philadelphiaost
100 gr hallon
3 msk florsocker
1 msk vaniljsocker
1 msk strösocker
Riven choklad (egen önskad mängd)

Garnering
Strössel

Baka så här
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa smör och socker pösigt.
Tillsätt ägget.
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt.
Rör ner det i smeten och sist mjölken.
Lägg bakplåtspapper på tre plåtar.
Lägg 10 st klickar på varje plåt.



Grädda kakorna i ca 10 minuter.



Under tiden kakorna svalnar gör du fyllningen.
Blanda philadelphiaost med hallon, florsocker, vaniljsocker, strösocker och riven choklad.
(jag hade en liten bit Marabou mjölkchoklad hemma och rev ner ca 4 rutor).
Bred på fyllningen på hälften av kakorna och lägg samman dem med dem utan fyllning.
Rulla kakorna i strössel för att ge en extra färgklick.


På mina whoppie har jag tagit chokladströssel och glittrigt rosa strössel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails