torsdag 17 februari 2011

Broccoligratäng med kalkon

Detta är ett LCHF-recept, faktiskt första gången jag provar det. Jag gjorde det inte för själva sakens skull utan för att jag gillar broccoli så mycket. Har man lite bråttom så är det perfekt att tillaga.

Till 2 personer behövs
1 st broccolibukett (jag använde fryst)
smör
1 liten gul lök
2 dl vispgrädde
200 gr kalkon, strimlad (eller kassler om du föredrar det)
1 dl ost, riven
1 grönsaksbuljong

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader.
Skär broccolin i lagom stora bitar.
Koka upp vatten och salt och förväll broccolin.


Smörj en ugnsfast form och lägg i broccolin.

Smält smör i en stekpanna,
Hacka gul lök och fräs tills den blir mjuk.
Tillsätt grädde, strimlad kalkon, ost och smulad grönsaksbuljong.
Låt såsen puttra på svag värme i ca 5 minuter.


Häll såsen över brocolin.

Gratinera i ugnen ca 15 minuter.


Servera med sallad.


2 kommentarer:

  1. Det ser gott ut och är en perfekt rätt en vardagskväll. Du ska veta att jag är inne och kollar alla dina recept, tack så mycket. Kram Gertrud

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails