lördag 18 juni 2011

Krämig rabarberpaj

Idag har vi haft lillebror med fru på fika. De blev helt lyriska över denna rabarberpaj. Jag håller med för den var verkligen god. Sonen hade sin kompis på besök, jag frågade om han ville ha rabarberpaj.
- Ja, det kan jag ta...
- Vill du hellre ha en bulle frågade jag.
- Nä, jag tar paj.
När han hade ätit upp pajen så så han; - Jag har aldrig någonsin ätit rabarber, men jag tyckte pajen var jättegod.
: )

Ingredienser
Pajdeg:
2 1/2 dl vetemjöl
100 gr rumsvarmt smör
2 msk socker
2 msk kallt vatten

Fyllning:
100 gr mandelmassa
400 gr rabarber
1 msk socker
1/2 potatismöl
2 dl creme fraiche
2 ägg
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker

Gör så här
Finfördela smöret i mjöl och socker till en gryning massa.
Tillsätt vatten och arbeta ihop till en deg
Lägg den i kylen och låt vila i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Tryck ut degen i en form med löstagbar botten.
Sätt ev. aluminiumfolie runt kanten och nagga botten.
Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 minuter.
Tag bort folien.
Riv mandelmassa. (den ska vara riktigt kall så går den lättare att riva)
Ansa och skär rabarberna i små bitar.
Blanda rabarberna med 1 msk socker och 1/2 msk potatismjöl.
Vispa samman creme fraiche med med ägg, socker och vaniljsocker.
Fördela mandelmassa i det förgräddade pajskalet.
Lägg rabarberna ovanpå och häll sedan smeten över det hela.
Grädda mitt i ugnen ca 30-40 minuter.


Servera med vaniljsås eller glass till.



4 kommentarer:

  1. Rabarberpaj , det är sommar det!! :-)
    Ser jättegott ut.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Helt såld på rabarber i år och gjort lite olika pajer. Tror jag smakat något liknande så kan nästa känna smaken.... MUMS!!!

    SvaraRadera
  3. Inget dåligt betyg det inte, kul när man kan introducera nya smaker för barn:)

    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails