måndag 27 juni 2011

Muffins med mintcrisp



Hej där,
måndagmorgon redan här. Denna veckan jobbar jag endast 3 dagar, har tagit semester torsdag och fredag. Fast... "semester å semester". Det kommer att gå i ett från morgon till kväll ; )

För ett tag sedan testade jag två stycken chokladkakor från Karl Fazer via Smartson. Jag valde den med Mint Crisp och mitt andra val var Cashewnötter.
Man kan självklart göra mer än att äta dom, ha dom i muffins t ex. Hittade ett recept hos Heavenly som jag ändrade lite, jag bytte mariannekaramellerna mot Karl Fazer Mintcrisp.
Dock blev jag lite fundersam för smeten var verkligen rejält kladdig, inte var de det minsta fina när de hade bakats heller. Men, de smakade jättegott!!!

Ingredienser
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2tsk bikarbonat
1 dl kakao (vill du ha en ordentlig smak av kakao så lägg till 1/2 dl till)
125 gr smör, rumstemperatur
2 1/2dl socker
2 ägg
1 3/4 dl turkisk yoghurt
1 tsk vaniljsocker
100 gr Karl Fazer Mintcrisp

Gör så här
Vispa smör och socker luftigt med elvisp.
Tillsätt ett ägg i taget och vispa mellan varje.
Häll i yoghurten och vispa ihop till en jämn smet.
Blanda de torra ingredienserna i en egen bunke.
Häll de i äggsmeten och blanda försiktigt ihop allt med slickepott.


Hacka chokladen och tillsätt den i smeten.
Ställ pappersformar i en muffinsplåt och klicka utt smeten i formarna, fyll dem till 2/3.


Grädda i 175 grader i cirka 25 minuter eller tills en sticka kommer ut ren.
Lyft ut muffinsen ur formen och ställ dem på ett fat för att svalna.






1 kommentar:

  1. Vilka goda muffins du har bakat :-)

    Hoppas ni haft en jättetrevlig midsommarhelg!!

    Kramar Jenny

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails