måndag 7 mars 2011

Långpannebröd

Långpannebröd finns många varianter på. Här har jag hittat ett recept som blev mycket saftigt och gott, påminner lite om mitt favoritrecept. Jag bakade ut mitt i en stor långpanna.

För att baka brödet behövs
6 dl havregryn
1 dl vetekli eller kruskakli
50 gr smör eller margarin
6 dl kokande vatten
50 gr jäst
2 dl vatten
1 msk salt
½ dl sirap
ca 12 dl vetemjöl special
(jag använde mig av 4 dl vetemjöl och resten manitoba cream)


Baka så här
Mät upp havgregrynen, kli och smör i en bakbunke.
Koka upp vattnet och häll det över blandningen.
Rör om och låt svalna tills det är fingervarmt.
Smula ner jäst i en annan bunke.
Värm vattnet (2 dl) och häll det över jästen.
Rör om så att jästen löser sig.
Häll i salt och sirap.
Tillsätt den avsvalnade grynblandningen och sedan mjölet lite i taget.
Beroende på mjölsort och hur man mäter kan mängden behöva regleras.
Arbeta degen smidig.
Låt jäsa övertäckt ca 1 timme.
Ta upp degen och knåda den smidig.
Smörj en långpanna eller använd bakplåtspapper.
Tryck ut degen i en långpanna.
Skär rutor med en vass kniv, gärna insmord med lite olja för att det ska vara enklare att skära.
Låt degen jäsa övertäckt ca 30 minuter.
Grädda brödet i nedre delen av ugnen i225 grader varm ugn i ca 15- 20 minuter.
Lägg över på galler och låt svalna under duk.




Det blir högt och luftigt av mjölet manitoba cream.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails