fredag 6 maj 2011

Kycklinggratäng i ostsås

Fredag, enligt mig bästa dagen på hela veckan. Även denna fredag blir det samkväm med arbetskamraterna, After Work med Kinatema.

Här är ett recept jag kan rekommendera att ni testar, högsta poäng från familjen. Jag blev bjuden på denna goda kycklinggratäng förra veckan när jag var hos min goda vän, jag tog receptet direkt, riktigt drömgott.
Grunden är egentligen ett viktväktarrecept, men jag gjorde om det lite grann. Vill någon ha det exakta viktväktarreceptet så mejla gärna så skickar jag det. Mejl står till höger ->

Ingredienser för 4 personer
4 st kycklingfiléer à 125 gr
1 pkt bacon
1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, pressad
3 dl grädde
2 dl creme fraiche
2 msk chilisås
100 gr färskost (valfri, jag tog vitlök och örter)
1 dl riven ost
Salt
Pepparmix
Grillkrydda
Maizena

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Krydda filéerna med salt, pepparmix och grillkrydda.
Linda en skiva bacon runt varje filé.
Bryn filéerna runt om.
Ta upp och lägg på ett fat.
Strimla resten av baconet och knaperstek.
Låt rinna av på hushållspapper.
Fräs lök och pressa i vitlök.
Tillsätt bacon, chilisås, grädde och creme fraiche.
Låt koka upp.
Tag av från plattan och rör ner färskosten tills den smälter.
Lägg filéerna i en ugnsfast form.
Slå över såsen.
Strö över riven ost.
Gratinera mitt i ugnen ca 20 minuter.


Rätten fick 5 poäng av 5 möjliga av familjen, t o m av min son som är oerhört kräsen.
Servera med ris och sallad.

4 kommentarer:

  1. Ser som vanligt jättegott ut :)

    Trevlig helg

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Hej Susanne!
    Du har fantastiskt mycket gott utlagt på din blogg! Hit vill jag komma ofta... ska passa på vid något tillfälle att lägga ut recept som är mina favoriter så kan du få lite tillbaka. Det har min man tjatat om lääänge att jag ska göra!
    Kul att hitta hit!
    Ha en bra helg, Annacarin

    SvaraRadera
  3. Hej!!
    Låter riktigt gott, får testa det nån gång;)
    Ha en bra dag!!
    //Victoria www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  4. hej susanne. Denna ser god ut, jag ska testa den på lördag!
    Tack för alla goa resept, har provat flera nu. Ber om ursäkt för att jag är så dålig på att tacka dig!
    Ha det gott min vän och var rädd om dig!
    kram lene

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails