torsdag 26 maj 2011

Rabarbermuffins

Rabarberpaj är bland det godaste jag vet bland pajer, gillar den syrliga smak som blir av rabarber. Muffins med rabarber i var också mycket gott.
Betyget från de som smakat var MVG : )

Ingredienser
3 ägg
2 dl socker
100 gr smör, smält
2 1/2 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
3/4 dl marsanpulver för kokning
1 dl rabarberkesella

3-4 dl rabarber
2 msk socker

Gör så här
Hacka rabarberna i mindre bitar och blanda med 2 msk socker.
Smält smöret och låt det svalna något.
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda samman de torra ingredienserna.
Blanda ned smöret, kesellan, de torra ingredienserna och rabarberna.
Rör samman försiktigt till en jämn smet.
Låt smeten vila i kylskåp minst 1 timma.
Sätt på ugnen på 200 grader.
Fördela smeten i formarna.
Jag fick ut 23 st muffins i formar som var 6 cm i diameter och 3 cm höga. Jag fyllde dom till lite mer än hälften.
OBS! Dessa muffins kan flyta ut lite så om du använder dig av pappersformar så tänk på att ställa dom i en muffinsform så behåller de formen. Om du inte har en sådan så går det utmärkt att baka i aluminiumformar.
Grädda ca 15 minuter.


Dessa tre muffins gick jag in med till grannen, det var där jag "tog" rabarberna : )

Jag hittade en lapp jag skrivit ner för ett tag sedan hur man lyckas bäst med muffins.
- använd rumsvarma ingredienser
- äggen inte ska vara kylskåpskalla då det inte ger lika bra volym
- låta det smälta smöret/margarinet svalna av något
- när man blandar i bakpulvret tillsammans med vätskan ska det bara röras ihop
- låta smeten vila i kylskåp över natten, då får man extra toppiga och fina muffins (vem orkar vänta så länge på muffins...)

1 kommentar:

  1. jaa, hon är en riktig charmör =) har du fått några bilder än? jag skickade till pers mejl på eftermiddagen! kramis

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails