onsdag 12 oktober 2011

Hallonmuffins med valnötter och vit choklad

Hejsan alla glada :-)
Att jag gillar att baka muffins kan inte ha passerat någon obemärkt förbi som kikar in i min blogg lite då och då ;-)
Är mycket nöjd med detta recept på sommarmuffins, men dessa hallonmuffins kommer helt klart som tvåa, familjen håller med.
Det var inte lätt att hitta en vit choklad, kanske beror på att jag bara ser Marabou mjölkchoklad... Jag var i alla fall på ÖB och hittade den perfekta chokladen för dessa muffins, vit choklad med hallon, prislappen var 10 kr.



Ingredienser för 25 st muffins i aluminiumformar
150 g rumsvarmt smör
2 dl socker
2 ägg
½ dl gräddfil
1 dl grädde eller mjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk vaniljsocker
1 dl valnötter
100 g vit choklad
2-3 st hallon/muffins

Gör så här
Hacka valnötterna och chokladen.
Vispa det rumsvarma smöret tillsammans med socker pösigt.
Vispa i äggen ett och ett.
Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker.
Blanda ner de torra ingredienserna, chokladen och valnötterna varvat med gräddfil och grädde.
Rör om så att allt blandas.
Fördela smeten i aluminiumformarna, tänk på att spara smet till att täcka över hallonen.
Lägg därefter på 2-3 hallon/muffins.
Täck över med med lite smet.
Grädda mitt i ugnen på 200 grader i 15 minuter.







Ikväll ska jag tillsammans med svägerska på tjejkväll HIT. Perfekt för att bl a hämta inspiration.
Hoppas ni också får en härlig och trevlig kväll :-)

3 kommentarer:

  1. Du bakar så mycket gott!
    dessa Muffins låter riktigt smarriga.


    Hoppas ni får en jättetrevlig kväll.


    Kram

    jenny

    SvaraRadera
  2. Goda ingredienser och jag gillar att ha gräddfil i muffins, de blir så mumsigt saftiga då! Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  3. Alldeles perfekt choklad ju, bättre kan det ju inte bli!
    Hoppas du får en riktigt fin kväll, ser ju intressant ut:)

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails