måndag 17 januari 2011

Bullar

Hembakta bullar är smarrigt. Jag brukar inte spara på fyllningen när jag bakar bullar. Bullar är inget man lever på precis så då kan man lika gärna ta rejält med fyllning ; )
Någon mer än jag som gillar bulldeg när man lagt på fyllning och rullat ihop degen?
För min del blir det ändar som man självklart inte kan lägga i en bullform...

Så här gör jag mina bullar
150 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst
2 dl socker
1 ägg
0,5 tsk salt
ca 1,4 l vetemjöl special

Fyllning
ca 150 gr smör
1/2-1 dl socker
vaniljsocker, marsanpulver (för kokning) eller kanel

Till pensling
1 ägg
pärlsocker

Baka på följande sätt
Smält smör i en kastrull.
Tillsätt och värm den till 37 grader (fingervarmt).
Smula ner jästen i en degskål.
Häll över lite av vätskan rör om tills jästen löser sig.
Slå på resten av vätskan.
Mät upp mjölet. Tänk på att inte skaka måttet, det för att bibehålla luftigheten i mjölet.
Tillsätt socker och salt och mjölet, men spara lite av mjölet till utbakning.
Arbeta degen kraftigt, ca 5 minuter med maskin och ca 10 minuter för hand tills den blir smidig.
Låt degen jäsa övertäckt med bakduk ca 30 minuter.
Knåda degen smidig på mjölat bakbord.
Dela degen i 4 delar. Kavla ut varje del till en avlång kaka.
Bred på fyllningen, smör blandat med socker.
Strö därefter över vaniljsocker, marsanpulver (för kokning) eller kanel. Var inte snål med vad du än väljer. Själv brukar jag göra hälften vaniljbullar och andra hälften kanel.
Rulla ihop kakan till en rulle och skär i ca 2 cm tjocka skivor.
Lägg i stora bullformar.
Låt bullarna jäsa i ca 40 minuter.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen i ca 5-8 minuter på 250 grader.
Låt bullarna kallna under bakduk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails