torsdag 6 januari 2011

Jordgubbscheesecake med geisha

Till desserten på nyår gjorde jag även en jordgubbscheesecake med geisha, tänkte att det skulle bryta av lite med smaken till chokladfontänen som jag var rädd skulle bli för sött, vilket det inte blev : )
Jag tog ett grundrecept som jag fick för måååånga år sedan och satte till jordgubbar och geisha. Det blev sååååå gott, jag kan rekommendera den varmt.
Jag fick göra min två gånger! Inte på grund av något missat, det är i ett sådant ögonblick man ska ha en videokamera på... Fast det var inte kul i just det ögonblicket.
Allt var klart och den skulle in i frysen för att stelna, när jag öppnar luckan inne i frysen för att ställa in den så släpper botten på formen, INTE KUL : (
Som ni förstår blev det mycket att torka, jag bara konstaterade att jag fick köpa ny grädde och göra en ny helt enkelt.

Ingredienser
4 st digestivekex
3 dl grädde
100 gr philadelfiaost
1 1/2 dl socker
3 st ägg
2 tsk vaniljsocker
15 st hackade geishakolor
2 dl mosade jordgubbar
2 dl grovhackade jordgubbar

Gör så här
Smula 4 st kex och lägg det i botten på en form med löstagbar kant
Vispa därefter i tre olika bunkar.
Grädde + vaniljsocker.
Äggulor + socker + ost.
Äggvitor till hårt skum.
Blanda därefter samman allt med jordgubbarna och den hackade geishan.
Häll i formen och ställ i frysen i minst 4-5 timmar.
Garnera med jordgubbar och hackad geisha.
Servera.




1 kommentar:

  1. Tur att det löste sig till slut :-)
    Cheesecake är så fantastiskt gott och kan göras med så många olika smaker..men enligt detta recept kan det ju bara bli hur gott som helst :-)

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails