lördag 22 januari 2011

Frallor med sesamfrö

Nybakat bröd är bara så gott. Här kom min vän Bosch till användning igen. Den gör sitt jobb bra = )
I detta recept stod att degen kan vara lite kladdig, ja, det kan man säga att den var.
Det jag undrar är varför det ska vara 7 dl vätska. Någon som har ett bra svar till mig?
Jag kommer absolut att baka dom fler gånger för de var verkligen jättegoda, men då minskar jag nog på vätskan lite.

Ingredienser
1 pkt jäst
7 dl fingervarmt vatten
1 msk socker
2 msk rapsolja (eller olivolja)
3 dl vetemjöl special fullkorn
12-13 dl vetemjöl
1 ½ tsk salt

ägg till pensling
sesamfrön

Baka så här
Smula ner jästen i en stor degbunke och rör ut den med lite av det fingervarma vattnet.

Tillsätt resten av vattnet, honungen, olivoljan, saltet och nästan allt mjölet.
Arbeta kraftigt i maskin, för hand eller med elvispens degkrokar tills degen är smidig, men ändå lite klibbig.

Låt jäsa i 30 min.

Ta upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 20-24 lika stora bitar.
Forma till runda bullar och fördela dem på två smorda plåtar.

Låt jäsa i 30 min.

Sätt ugnen på 225 grader.

Pensla med uppvispat ägg och strö på sesamfrön.

Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails