lördag 1 januari 2011

Nyår och succé med chokladfontän

Nytt år med nya möjligheter : )
Hoppas ni haft en härlig nyårsafton med god mat och trevligt sällskap.
Hemma hos oss hade vi det förträffligt trevligt med god mat och goda vänner.


Dekoration
Att dekorera är alltid kul. Jag hittade en bukett på ICA-butiken som gick i rosa och silver. Fram med små krukor, oasis och sax, sedan var det bara att göra om buketten till små dekorationer. Blev riktigt nöjd med resultatet.






Välkomstdrink

Wildberrycider med fryst jordgubb, mmmmm, gott.





För att få det att se ut som is på kanten så har jag doppat fingret i lite vatten och dragit det längs kanten på glaset och därefter tryckt ner försiktigt i socker.


Förrätt

Vi stod för förrätten. Jag körde på en gammal klassiker, toast med skagenröra.



Ett formbröd som jag tryckt ut med en stjärnform, brynt det lite lätt i stekpannan med smör.

Till min skagenröra för 6 personer använde jag
2 dl creme fraiche
1/2 dl citronmajonnäs
600 gr räkor
1,5 krm salt
1,5 krm svartpeppar
2 krm fiskkrydda (Knorr)
3 msk hackad dill

Skala räkorna och hacka dom grovt.
Lägg i en bunke och blanda med creme fraiche, majonäsen och dill.
Smaksätt med salt svartpeppar och fiskkrydda.
Servera på smörstekta toastskivor.
Garnera med en dillkvist och räkor.




Dessert

Att jag även skulle stå för dessert var en självklarhet. På julafton överraskade min son mig och gav mig en chokladfontän. Några dagar före jul så fick jag strikta order om att INTE titta i brevlådan när posten kommit. Jag blev så glad när jag fick den att det kom tårar. Han hade letat reda på nätet vart det fanns och skickat efter.
Att den gjorde succé på nyårsafton kan ni tro : )
Jag serverade med frukt och marshmallows.









Vi konstaterade allihop att just marshmallows blev lite för mycket, t o m jag som älskar marsmallows, frukten var oslagbart god till detta.

Om du är intresserad av en chokladfontän så finns den på CoolStuff. Jag har den lilla varianten, den räckte gott och väl. För att fylla denna gick det åt 500 gr choklad, jag använde mig av Marabous mjölkchoklad. Jag läste på en blogg där hon tipsade om att slå lite lite rapsolja i chokladen, det blev bättre för det blev inte så tjockt då, det tog ingen som helst smak.

Ha det bra : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails