måndag 19 december 2011

Rocky Road de Luxe

Hej alla läsare och välkommen måndag
Tipset idag är en smarrig dessert vi provade i helgen för att ev. ha på nyår. Egentligen ligger fokus på jul, men en god dessert efter maten smakade inte fel :-)
Jag hittade receptet på Arla i deras Nyårsmeny. Bara namnet, Rocky Road de Luxe, yummie :-)

Ingredienser för 4 personer
Chokladkräm
75 g vit choklad (själv använde jag min favvo Marabou mjölkchoklad)
1 dl vispgrädde

Kolasås
3/4 dl vispgrädde
2 msk mjölk
2 msk strösocker
2 msk sirap

Kaksmulor
25 g smör
2 tsk vetemjöl
½ dl havregryn
½ dl socker

175 g björnbär
ca 30 st minimarshmallows
4 kulor vaniljglass

Gör så här
Chokladkräm

Bryt chokladen i bitar och låt de smälta över vattenbad eller i mikro.
Vispa grädden lätt.
Tillsätt den smälta chokladen och fortsätt vispa till ett fast skum.
Låt stå i kyl minst 1 tim.

Kolasås

Blanda ingredienserna till såsen i en kastrull.
Koka kraftigt utan lock tills såsen tjocknar, 10-15 min.
Låt såsen kallna.

Havrekrisp

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda eller mixa ingredienserna till en smulig massa.
Bred ut den på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i mitten av ugnen 10-12 min.
Rör om några gånger under tiden.
Havrekrispet kan du förbereda flera dagar i förväg.

Varva chokladmousse, havrekrisp, björnbär och marshmallows i glas.
Avsluta med en glasskula och ringla över kolasås.



Snopen blev jag igår morse när jag vaknade, vi hade fått ca 4-5 cm snö, härligt. Nu inatt har det kommit lite till, kanske man kan tro på en vit jul :-)

Ha en bra start på denna måndag!

2 kommentarer:

  1. Så gott det låter, en riktigt lyxig variant! Och roligt att höra att det snöat hos er, kram!

    SvaraRadera
  2. vad gott. Tänk det har snöat här oxå i natt kanske blir det en vit jul

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails