fredag 13 januari 2012

Fläskfilé i form

Är ni skrockfulla?
Får nog faktiskt erkänna att jag är det. Det är ju fredag den 13e idag.

Receptet nedan är det som jag var orolig för om det skulle bli bra. Det blev jättegott så jag delar gärna med mig av det.

Ingredienser för 4-6 personer
800 g fläskfilé
½ purjolök
200 g champinjoner
1 röd paprika
4-5 dl matlagningsgrädde
2 dl creme fraiche
1 dl sweetchilissås
1 tsk dijonsenap
1 tsk kalvfond
1 tsk sambal oelek
½ dl riven ost
Salt
Peppar
2 paket bacon
1 dl cashewnötter
3 dl riven ost

Gör så här
Putsa filén och skär i cm tjocka skivor.
Hetta upp en panna med smör och bryn skivorna, krydda med salt och peppar.
Skiva champinjonerna och purjolöken.
Kärna ur och hacka paprikan.
Bryn champinjonerna i smör.
Lägg i purjon och paprikan och låt dem steka med tills det blivit mjukt utan att ta färg.
Späd med grädde, creme fraiche och chilisås.
Lägg i senap, kalvfond och sambal oelek.
Låt sjuda några minuter.
Lägg därefter i köttet och låt det sjuda med i ca 15-20 minuter.
När det puttrat klart rör ner osten och smaka av med salt och peppar.
Sätt ugnen på 225 grader.
Dela bacon i bitar och fräs upp dom.
Häll grytan i en ugnsfast form.
Strö över bacon och den rivna osten.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter eller tills osten fått fin färg.
Strö över cashewnötterna.




Servera med ris och en god sallad.


I denna sallad är det en salig blandning av allt möjligt. Kruksallad, ruccola, körsbärstomater, gurka, majs, rödlök, fetaost, cantaloupemelon, granatäpple, avocado och valnötter.

Vad roligt att så många hittade till Facebook :-) Du hittar min sida HÄR. Varmt välkomna.
Ikväll blir det lite firande av svärmor som fyller år, grattis. Det innebär att sonen kommer hem från Örebro, det ser jag fram emot.

Önskar er alla fredagsmys!
Sitter ni och ruvar på något gott och enkelt recept med filé kan ni gärna mejla det på sue.sjostrom@gmail.com

5 kommentarer:

  1. Ser ju helt UNDERBART gott ut....som vanligt hihi!
    Hmm fredagen den 13:e hmm ;-)
    Kramkram i massor denna fredag!

    SvaraRadera
  2. Jag hade helt glömt bort att det är fredagen den 13:e :) Dagen har än så länge gått mycket smidigt! Ha en fin helg, kram!

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag har precis hittat på din sida, och tycker jättemycket om den. Alla recept verkar vara precis i min smak, med ingredienser som man för det mesta har hemma. Fina bilder att titta på. Kommer att kika in många gånger för att få inspiration. Tack för en toppenblogg! Med vänliga hälsningar Susanne i Örebro

    SvaraRadera
  4. Har också helt missat att det är den 13:e idag... Skyller på sovmorgon:) Ser att du skaffat Facebooksida du också, då går vi in och joinar dej där!

    Ha en riktigt härlig helg nu,
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Åh vad gott det såg ut. Detta recept sparar jag!
    /Emma

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails