torsdag 5 januari 2012

Laxlasagne

Trettondagsafton, ska ni göra något speciellt?
Själv ska jag börja med att jobba, kvällen ska vi tillbringa tillsammans med mor, far och bror med familj.

Hade ni tänkt att äta lax till helgen?
Gillar du krämigt tycker du absolut om den här lasagnen.

Ingredienser för 2 personer
175 g skinnfri lax
100 g fryst bladspenat
Salt
Peppar
½ dl riven parmesan eller annan smakrik ost
4-6 st lasagneplattor

Ostsås
1½ msk smör
0,25 dl mjöl
2½ dl matlagningsgrädde
1 dl creme fraiche
1 fiskbuljongtärning
½ tsk citronpeppar
2 msk citronsaft
1 dl riven smakrik ost

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret i en kastrull och rör i mjölet.
Rör ner grädde och creme fraiche.
Vispa såsen slät.
Smula ner buljongen och häll i citronsaften tillsammans med citronpeppar.
Rör i osten.
Smaka ev. av med salt och citronpeppar.
Fräs upp spenaten, salta och peppra litegrann.
Varva sås, lasagneplattor, lax, ost och spenat.
Börja och avsluta med såsen.
Strö den rivna osten över.
Gratinera mitt i ugnen i ca 20-30 minuter, beroende på vilka plattor du använder.



Får önska er alla en trevlig Trettondagsafton.

3 kommentarer:

  1. Laxlasagne har jag inte gjort någon gång bara ätit på restaurang. Det här receptet ska jag spara.
    Idag har jag varit ledig började dagen med att gå på min första mammografiundersökning och sedan var jag hos en vän och fika.

    SvaraRadera
  2. Den här ska vi minsann testa imorgon, har pratat om lasagne så länge och så har vi lax i frysen. Perfekt lördagsmat.

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket för detta fantastiska recept!! Jag sökte "laxlasange" på google och hittade till din blogg :) ska skriva upp blogg-adressen för framtida tips på smarriga maträtter!

    Ha det superbra :)

    /Agnes 18

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails