måndag 16 januari 2012

Lax med lime och mango

Måndagmorgon och start på veckan.
Idag blir det tips på ett sk "racerrecept". Gick snabbt att tillaga och en perfekt rätt att ha i lunchlådan.

Ingredienser för 4 personer
4 portionsbitar lax (eller annan fisk du gillar)
Limesaft
Salt
Citronpeppar

Sås
½ purjolök
2 dl matlagningsgrädde
1 dl creme fraiche
1½ dl fiskbuljong (1 tärning + 1½ dl vatten)
½ msk limesaft
1 dl mango (jag använde fryst färdighackad)
½-1 tsk sambal oelek
1 vitlöksklyfta
Salt
Citronpeppar
Maizena

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Lägg fisken i en ugnsfast smord form.
Slå på limesaft.
Salta och peppra.
Blanda samman ingredienserna till såsen.
Smaka av med salt och citronpeppar.
Red såsen med maizena till önskad konsistens.
Slå såsen runt fisken och ställ i mitten av ugnen.
Grädda i 20-25 minuter.


Här åt vi tillsammans med ris.

Måndag för mig innebär mitt favoritträningspass, en mycket bra start på veckan.
Har ni något kul ni brukar göra på måndagar?

Må gott och tack för alla fina kommentarer ni skriver och mejlen ni skickar till mig.

8 kommentarer:

  1. Det här receptet sparar jag med en gång, Fisk och racerresept kan ju inte bli bättre ;) Faktum är att jag är så himla dålig på att tillaga fisk. Det är nog min feghet som är förklaringen!

    SvaraRadera
  2. jag gillar frukt i maten så det här var ett recept för mig:)

    SvaraRadera
  3. Ser gott ut! Tack för tipset. Hoppas du får en fortsatt fin vecka.

    SvaraRadera
  4. Åh, så gott detta lät! Perfekt att snabbt kunna svänga ihop. Älskar dessutom allt med mango i.
    Mitt favoritpass har också legat på måndagarna, men efter nyår är det flyttat!

    SvaraRadera
  5. Mycket bra recept, gott och enkelt, det gillar vi!

    Vi har just satt igång med ett nytt matprojekt på måndagarna, det tycker vi ska bli spännande och kul:)

    Hoppas du fick ett riktigt bra träningspass,
    kram

    SvaraRadera
  6. Å, det här låter fint! Lax är verkligen bra att laga eftersom det går att göra snabbt och med så många variationer. Och lime...mmm...bland det godaste som finns ju!

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails