måndag 7 november 2011

Kycklingpaj med chilismak

Hej på Er!
Måndagmorgon, jotack, det känns verkligen helt ok. Ny vecka och nya tag.
Paj tycker jag personligen är gott, det finns en hel uppsjö med massa olika recept. Jag har några sparade som jag vill prova.
Denna paj ni får recept på idag hade bror och svägerska med sig i lördags, den går alltid hem.

Ingredienser
Pajdeg
225 g smör
5 dl vetemjöl
6 msk vatten

Fyllning
1 grillad kyckling
1 burk champinjoner
2 små gula lökar
2 vitlöksklyftor
4 msk chilisås
2 krm svartpeppar
4 dl creme fraiche

1 ägg till pensling

Gör så här
Blanda samman pajdegen.
Låt den vila i kylskåp ca 30 minuter.
Tryck ut den i en pajform, men spara deg till "taket".
Sätt ugnen på 225 grader och förgrädda pajskalet i 10 minuter.
Skär kycklingen i bitar.
Fräs löken i smör.
Lägg i svampen och pressa ner vitlöksklyftorna.
Tillsätt chilisås och peppar.
Tag av från värmen och rör ner creme fraichen.
Lägg kycklingblandningen i det förgräddade pajskalet.
Kavla ut resterande pajdeg och täck över pajen.
Gör gärna lite mönster med pajtaket.
Pensla med uppvispat ägg.
Sänk värmen till 200 grader
Grädda pajen ca 15-20 minuter, tills den fått fin färg.


Så här fint hade min svägerska Liselotte gjort med "pajtaket".




Servera med en god sallad.

Ha en bra start på veckan!

2 kommentarer:

  1. Nu är det sådär gott här igen :D

    Hoppas att du haft en bra start på veckan.

    SvaraRadera
  2. Så gott det ser ut.
    En paj som faller mig helt i smaken :)


    Fortsatt fin kväll

    Kram Jenny

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails