fredag 2 mars 2012

Underbar pastalåda med kyckling

F R E D A G ! ! !
Ser ut att bli en fin dag, inte så höga temperaturer som det varit i veckan, men sol :-) Extra go fredag för mig då det är en ledig dag, känns liksom helt ok.
Mattipset idag blev jag bjuden på förra veckan hos min goa vän. Faktiskt så var det bland det godaste jag ätit på länge. Läser ni på innehållet förstår ni hur krämig denna gratäng är. Mycket ost är det!

Ingredienser 4 personer
4 st kycklingfilé
Salt
Vitpeppar
2 pkt bacon
200 g philadelpiaost
100 g vitlöksost
5 dl matlagningsgrädde
1 påse pastafjärilar
1 burk creme bonjour (creme fraiche vitlök och örter)
1 purjo
1 röd paprika

Gör så här
Koka pastan.
Slå i burken med creme fraiche när pastan är klar.
Rör så det blandar sig.
Strimla kycklingfiléerna och stek dem, krydda med salt och vitpeppar.
Tag upp ur pannan.
Stek bacon, stek dem inte för hårt.
Skär purjon och paprikan i små bitar.
Bryn tills purjon börjar "svettas"
Blanda philadelphia- och vitlöksosten tillsammans med grädden.
Koka upp under omrörning
Lägg pastan i en form.
Strö över kycklingen och bacon.
Överst purjo och paprika.
Slå över ost- och gräddblandningen.
Gratinera i ugn 200 grader till det fått lite färg


Helt underbart gott.
Vi blev serverade sallad och vitlöksbröd till detta.

En perfekt start på en ledig dag, enligt mitt tycke, är att börja fylla på energi :-)
Vad ni än ska göra idag hoppas jag att er dag blir alldeles perfekt.

Må väl och ha en go fredag!

9 kommentarer:

  1. åh de ser jättegott ut och ja skulle allt gärna vilja ta den tallriken och ut och äta vid verandan.

    SvaraRadera
  2. Underbart! ha nu en trevlig helg:) Här i Hultsfred skiner solen, men det blåser kallt, hoppas du sitter i lä någonstans med solen på nästippen,-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tog en timmes promenad, kan ju vara dumt att vara still ;-) Härligt var det!

      Radera
  3. Hej hopp denna underbara fredag! jag vill bara springa in och önska dig en kanon trevlig fredag och helg!!
    Massa stora kramar till dig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härliga du :-) Kram och trevlig helg till dig med.

      Radera
  4. Skönt att vara ledig.
    Vore roligt att träffar över en fika när du kommer åt mitt håll. Tyvärr kan jag inte denna gång du är här. Gott att äta på Hellas, om du vill gå på en restaurang , som har lite udda maträtter men väldigt gott. Så kan jag rekommendera Drängen.
    Ha en bra helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Milla, det vore trevligt :-)
      Denna gång åker vi bara över dagen.
      Ska spana in den restaurangen nästa gång.
      Trevlig helg till dig med.

      Radera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails